Compassie..

van kwetsbaarheid naar veerkracht



Compassie gaat over hoe je met jezelf omgaat. Behandel je jezelf zoals je een heel goede vriend zou behandelen of ben je hard en streng voor jezelf? Is het eigenlijk nooit echt goed genoeg en is de ander meer de moeite waard? Deze training heet formeel MBSC (Mindfulness based self compassion) en is onderdeel van en aanvullend op de Mindfulness-training. Mindfulness en compassie gaan altijd samen: met Mindfulness leer je ‘helder zien’ wat er is en met compassie leer je om ‘met mildheid’  daarbij aanwezig te zijn..  Compassie is letterlijk: aanwezig zijn  bij het lijden..met de wens dit te verlichten. Vriendelijkheid en zachtmoedigheid, gedeelde menselijkheid en mindfulness zijn de pijlers waar compassie op rust.



lotus-images-20
De innerlijke criticus 

Het stemmetje in je hoofd dat je streng toespreekt: gedachten als ” “dat lukt mij nooit’, ‘ik zie er niet uit’ of ‘ik ben de moeite niet waard”. Gedachten die ervoor zorgen dat je je niet oké voelt. Soms ben je ook streng en hard in je oordeel naar anderen waardoor het aangaan van goede relaties moeilijk is. 
Mildheid 

In plaats van met kritiek en achterdocht naar jezelf en anderen te kijken ga je dit vanuit vanuit mildheid en vriendelijkheid doen. 

Er komt ruimte voor echte verbinding vanuit vertrouwen en je leert milder te zijn naar jezelf en je medemens.
Zelfzorg

Je leert goed voor jezelf zorgen en ook voor de ander. Je leven wordt lichter, minder gecompliceerd.

Je  durft negatieve ervaringen en overtuigingen los te laten waardoor er ruimte komt voor mooie nieuwe dingen en dus persoonlijke vrijheid.

Leven vanuit je hart 
Wat als we met onszelf zouden omgaan zoals we met een goede vriend of vriendin omgaan, ook wanneer we het moeilijk hebben? Dat is precies wat mindfulness en zelfcompassie- training je leert” 
– Christopher Germer –

                Resultaten van de Compassietraining

  • je leert om met vriendelijkheid, zorg en begrip te kunnen reageren op moeilijke momenten in hun leven. 
  • compassie wordt sterk geassocieerd met emotioneel welbevinden; minder stress, angst, depressie en het uit de weg gaan van emoties. 
  • mensen ervaren meer sociale verbondenheid, tevredenheid over het leven en geluk.
  • compassie vergroot je veerkracht, optimisme, doorzettingsvermogen en empathie.
  • het versterkt gezonde gewoonten (zoals een evenwichtig voedingspatroon en voldoende beweging).
  • je ontwikkelt meer compassie voor jezelf en anderen en bevredigende persoonlijke relaties. 
    
    
zen-2040340_640

De training

De compassie-training is een 8-weekse training die bestaat uit 8 sessies van 2 1/2 uur. 

Het is een praktische training waarbij jouw ervaring centraal staat. In de training gebruiken we verschillende oefenvormen: ademhalingsoefeningen, bewegingsoefeningen, aandachtsoefeningen en technieken om met gedachtepatronen om te gaan. Daarnaast is er de kracht van de groep, waarbij je herkenning en erkenning kunt vinden en van elkaar kunt leren. Thuis oefenen is ook in deze training een belangrijk onderdeel, je kunt rekenen op ongeveer 30 minuten per dag. 
Voor de training is gemakkelijk zittende kleding is aan te bevelen.





Programma

Week 1
Een veilige en rustige haven

Week 2
waardering en compassie voor je lichaam

Week 3
De compassie-volle metgezel

Week 4
Compassie voor je criticus

Week 5
De zon van compassie

Week 6
Het kompas van je hart

Week 7
Jezelf en je leven zien door de ogen van liefde

Week 8
Je liefde, vreugde en compassie in de wereld brengen


Compassie-training (proef)

Verplaatst naar oktober 2019
Wat? 8 bijeenkomsten 

Wanneer? 

Tijd? 

Kosten van de training (maximaal 8 deelnemers ) incl werkboek en bijbehorende meditaties (in MP3 bestand):